Boldizsár
A Boldizsár a Balthasar (Baltazár) név magyaros változata. Az asszír-babilón eredetű név jelentése: Baal isten óvja életét.
Baal főníciai isten volt, bizonyos források a Nap, mások a vihar istenének nevezik, talán legjobban az Ég Ura a találó. Baalt szigorú istenségnek tartották, aki emberáldozatokat is követel. Felesége Astarte, aki a szerelem és a nemzés istennője volt, és akinek kultusza az ókorban Fönícián kívül is széles körben elterjedt.
Az erdélyi egyházmegye ezen a napon ünnepli a Vízkeresztet*, vagyis a háromkirályok napját. Napkeleti bölcseknek hívjuk azt a három királyt, akik egy csillag feltűnéséből arra következtettek, hogy megszületett a zsidók új királya, s ezért eljöttek Palesztinába, hogy hódoljanak előtte. Jeruzsálemben tudakozódtak, s találkoztak Heródessel, aki az ő révükön remélte, hogy a számára veszélyes újszülött hollétét megtudja. A bölcsek azonban angyali intésre más úton tértek haza, miután Betlehemben bemutatták hódolatukat a kisded Jézusnak. Az evangélium e keleti látogatók számát nem említi, a hagyomány abból eredeztette az egyébként is kitüntetett hármas számot, hogy a jövevények háromféle ajándékot, aranyat (Jézus királyságának jelképét), tömjént (az istenségnek kijáró hódolat jeleként) és mirhát (a halotti kenet tartozékát, jövendő szenvedésére utalva) nyújtottak át. Csak a kilencedik századtól van nyoma, hogy név szerint emlegetik őket: Gáspár (Caspar), Menyhért (Melchior) és Boldizsár (Balthasar). A bölcseket egyes nyelveken mágusokként emlegetik.
A magyar néphagyományban élő háromkirályok név középkori hagyományra megy vissza, amennyiben a látogatókra vonatkoztatták ezt a zsoltárverset: „Népek jönnek világosságodhoz, és királyok a benned támadt fényességhez". A keresztény művészet legkorábbi korszakaitól minden műnemben ábrázolták a kisded előtt meghajló és ajándékaikat átnyújtó bölcseket (hol csúcsos süvegben láthatók, mint mágusok, hol turbánban, mint keleti fejedelmek, hol koronásan s palástban, mint királyok). A kép elmaradhatatlan eleme az üstökös csóváját viselő csillag.
A névanalízis szerint a Boldizsár név intelligens, gyors, elemző gondolkodást kölcsönözhet viselőjének, de a név viselői gyakran szenvednek igen nagy öntudatosságuktól, a bizalomhiánytól és a félreértésekből adódó egyedülléttől. Idealista és érzékeny természetükből fakadólag képesek felismerni az élet finomabb dolgait, valamint erős vágy él bennük, hogy az emberiséget szolgálják. Vannak időszakok, amikor azt tapasztalják, hogy képtelenek elmagyarázni, amit mondani szeretnének, gyakran éreznek belső felkavartságot. Sokkal egyszerűbb számukra írásban kifejezni mély gondolataikat és érzéseiket, mint szóban. Kedvüket lelik az irodalomban, költészetben és eszményképeikben, gyakran fordulnak ezek felé, amikor félreértik őket.
Bár a Boldizsár nevet viselők inkább egy mélyebb nézőpontból szemlélik az életet, a név viselése esetleg korlátozhatja az önkifejezés képességét.